Intermittent fasting

De Buteyko ademhalingstechnieken gaan hand in hand met Intermittent fasting. Intermittent fasting, oftewel Periodiek Vasten in het Nederlands, houdt in dat u alleen op vooraf bepaalde momenten van een dag of een week eet. Intermittent fasting heeft verschillende voordelen, maar is niet voor iedereen geschikt. Lees daarom gauw verder, want ik leg u graag uit wat het inhoudt. Misschien is het wel iets voor u. 

Hoe werkt intermittent fasting? 

Aan de hand van een fasting schema maakt u dus de keuze om op bepaalde momenten juist wel of juist niet te eten. Tijdens de uren dat u niet eet, mag u overigens wel koffie, thee en water drinken. Enkele voorbeelden van de meest gangbare schema’s van intermittent fasting zijn: 

  • 24-uur vasten: Eens per week een hele dag vasten;
  • Het 16/8 schema: 16 uur vasten en 8 uur (elke dag); 
  • Om-en-om een dag eten en een dag vasten;
  • Het 20/4 schema: 20 uur vasten en 4 uur (elke dag); 
  • OMAD schema: Eén maaltijd per dag (elke dag); 
  • Het 5/2 schema: 5 dagen eten en 2 dagen vasten (elke week). 

Bij Buteyko Limburg bekijk ik graag samen met u de mogelijkheden met betrekking tot intermittent fasting. Wellicht kan het voor u veel gaan betekenen.  

Wanneer kunt u kiezen voor deze methode? 

Een voornaamste reden voor deze methode kan de wens zijn om gewicht te verliezen. Het vasten is namelijk bedoeld om te vermageren. Want als u dit eetpatroon volgt gaat u minder eten en dus ook minder calorieën innemen. Iedere variant van intermittent fasting werkt iets anders. Zo liggen de maaltijden van het 16/8 schema bijvoorbeeld dichter bij elkaar dan bij de andere schema’s. Hierdoor zorgt het verzadigingsgevoel van de ene maaltijd voor een minder hongergevoel tussen de andere maaltijd. Toch blijft het resultaat hetzelfde: er wordt minder gegeten. Bij het 24 uur vasten treden daarentegen ook enkele lichamelijke veranderingen op. Zo wordt het menselijke groeihormoon maar liefst vijf keer zoveel aangemaakt. Dat is positief, omdat dit hormoon een belangrijke rol speelt bij het herstel van weefsels en cellen in het lichaam. Hierdoor zorgt dit dieet er dus voor dat er minder spierafbraak plaatsvindt in vergelijking tot andere dieetvormen met calorierestrictie. Daarnaast haalt het groeihormoon ook nog energie uit de vetreserves, waardoor uw vet makkelijker wordt verband. 

Met behulp van intermittent fasting stijgt uw insulinegevoeligheid, doordat u minder vaak en in kleinere hoeveelheden koolhydraten inneemt. Hierdoor daalt uw insulineniveau en dit lagere niveau zorgt er op zijn beurt voor, dat het opgeslagen lichaamsvet sneller wordt verbrand. Op deze manier wordt u ook nog eens beter beschermd tegen diabetes type 2. Dit zijn echter slechts enkele redenen om te beginnen aan intermittent fasting. 

De voordelen van intermittent fasting 

Doet u voor het eerst aan intermittent fasting? Dan zal dat even wennen zijn. De meeste mensen zijn gewend om minimaal 3 maaltijden op een dag te eten en deze omschakeling kan ervoor zorgen dat u af en toe een verhoogd hongergevoel hebt, een beetje kribbig bent en minder energie heeft. Zeker tijdens een intensieve activiteit. De voordelen van intermittent fasting zijn het echter zeer zeker waard. Ik zet de voordelen daarom even voor u op een rijtje: 

  • Het verbrandingsproces verandert. Normaliter wordt energie gehaald uit de het glycogeen en glucose dat wij uit ons eten halen. Pas na 8 tot 12 uur worden daadwerkelijk vetten verbrand. Bij intermittent fasting geeft u uw lichaam daadwerkelijk de kans om energie uit het vet van uw lichaam te halen. Kiest u er bijvoorbeeld voor om niet onmiddellijk na het wakker worden te ontbijten en eerst een work-out te doen? Dan wordt uw lichaamsvet zonder twijfel verbrand.  
  • Uw lichaam wordt minder insuline resistent. Tijdens het nuttigen van een maaltijd maakt het lichaam insuline aan. Hoe vaker u op een dag eet, hoe meer insuline er wordt aangemaakt. Intermittent fasting normaliseert de gevoeligheid voor insuline. Het resultaat hiervan is minder buik vet, een betere bloeddruk en ontgiften van het lichaam.  
  • Intermittent fasting verbetert de verhouding tussen LDL (slecht cholesterol) en HDL (goed cholesterol). 
  • Een verbetering van het immuunsysteem kan dankzij een combinatie van intermittent fasting en  de Buteyko technieken plaatsvinden. 
  • Oxidatieve stress wordt vermindert. Dit stimuleert het ontstekingsremmend vermogen van het lichaam. 

Kanttekeningen 

Intermittent fasting kan in principe voor vrijwel iedereen behulpzaam zijn, maar er is een selecte groep die wel wordt afgeraden om te vasten. Denk hierbij aan: zwangere vrouwen of vrouwen die zwanger willen worden, moeders die borstvoeding geven, mensen die een eetstoornis hebben of hebben gehad én oudere mensen die al te weinig calorieën binnen krijgen. Al deze mensen raad ik af om deel te nemen aan een intermittent fasting programma. 

Interesse gekregen in hoe intermittent fasting werkt? Nieuwsgierig naar wat een Buteyko training voor u kan betekenen? Neem dan vandaag nog contact met mij op, samen zullen we kijken naar de mogelijkheden voor u. 

Edwin van Dronkelaar 

Gecertificeerd Buteyko trainer 

intermittent fasting

CR: calorie restricting

Rood arcering: insuline piek :suiker verbranding

Groene arcering: vetverbranding